BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, May 28, 2011

MENGIMBAU KENANGAN













PANTANG LARANG LEPAS BERKHATAN

Di antara pantang larang yang biasa diamalkan selepas berkhatan ialah:

  • Makanan yang gatal dilarang sama sekali seperti udang, sotong, telur, ayam, pedal ayam, daging, ikan megkeroi dan ikan tudung tempayan.
  • Buah setoi dan buah seter.
  • Kuih buah melaka.

(Makanan tersebut boleh memudaratkan dan mendatangkan kesan buruk pada luka bekas berkhatan).

Dari segi psikologi

Menegah kanak-kanak daripada:

  • Minum air terlalu banyak
  • Melangkah bendul pintu
  • Melangkah tahi ayam
  • Melangkah kulit kerang dan lain-lain lagi

Pantang larang ini diberitahu supaya kanak-kanak tidak bangun berjalan bertujuan untuk cepat sembuh.

HIKMAH BERKHATAN

Hikmah berkhatan

Setiap amalan yang disyariatkan Allah tidaklah sia-sia, malah ada hikmah dan kelebihannya. Justeru, amalan berkhatan mempunyai banyak faedah terutama daripada aspek kesihatan.

Menurut Dr. Sobri al-Qubbani di dalam bukunya Hayatuna al-Jinsiyyah, antara faedah terpenting berkhatan ialah, seseorang lelaki itu akan dapat menghindari penyakit kulit yang disebabkan peluh-peluh berkumpul dalam kulit qulfah itu.

Perkara ini dibuktikan Dr Gerald Weiss yang menegaskan, tanpa khatan, bahagian di bawah kulit yang menutupi kepala zakar akan menjadi tempat takungan pelbagai jenis kuman. Hal ini meningkatkan risiko mendapat infeksi. Kadangkala keadaan ini akan mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan.

Sebagaimana dijelaskan Dr. Danial Zainal Abidin dalam bukunya ‘Perubatan Islam Kontemporari’, terdapat banyak kajian dilakukan menunjukkan khatan mencegah pelbagai jenis penyakit, antaranya:

Risiko wanita menghidap barah pangkal rahim tinggi jika pasangannya tidak berkhatan. Satu kajian dilakukan di Lembah Kashmir pada 1993 menunjukkan, amalan berkhatan di tempat ini menyebabkan peratus barah pangkal rahim rendah jika dibandingkan dengan kawasan-kawasan lain di India.

Dr Edgar J Shoen dalam bukunya Circumcision A Lifetime of Medical Benefits, seorang pakar kanak-kanak terkenal, luka yang sering berlaku di kulit penutup zakar ketika melakukan persetubuhan memudahkan lelaki yang tidak berkhatan dijangkiti kuman penyakit jangkitan seksual, terutamanya siplis, chancroid dan genital herpes.

Berdasarkan hasil-hasil kajian di atas, jelaslah lelaki yang berkhatan akan dapat menikmati kesihatan baik dan terhindar daripada berbagai-bagai penyakit merbahaya.

BERKHATAN MENURUT SAINS

MENURUT SAINS


Di Amerika, Britain dan Australia, peratus bayi lelaki yang dikhatankan terus meningkat dari tahun ke tahun, iaitu sekitar tahun 1870 hingga 1970. Faktor utama yang menyebabkan peningkatan ini adalah kesihatan dan kebersihan. Namun setelah itu peratus ini menurun berpunca daripada satu kenyataan kontroversi yang dikeluarkan oleh Akademi Pakar Kanak-kanak Amerika (TAAP) yang mengatakan tidak terdapat sebarang kajian yang membuktikan ianya mendatangkan manfaat kepada kesihatan. Walau bagaimana pun pada bulan Mac 1999, kenyataan ini dikaji semua dan kenyataan yang baru dikeluarkan. Kenyataan baru ini menafikannya kembali.

Web MD Medical News pada 6 Mac 2000 melaporkan bahawa Dr. Edgar J. Schoen pernah melakukan satu kajian bersama rakan-rakannya dan mendapati daripada 89 kes kanser zakar, 87 daripadanya adalah daripada kalangan lelaki yang tidak berkhatan. Justeru, mereka merumuskan, khatan mencegah lelaki daripada mengidap kanser zakar dan penemuan ini dimuatkan di dalam majalah Pediatrics.
Menurut Dr. Edgar J. Schoen lagi, luka yang sering berlaku di kulit penutup zakar semasa melakukan persetubuhan memudahkan lelaki yang tidak berkhatan dijangkiti kuman penyakit jangkitan seksual, terutamanya sifilis, chancroid dan genital herpes. Dr. Gerald Weiss pula menegaskan bahawa bahagian bawah kulit yang menutupi kepala zakar menjadi tempat takungan pelbagai jenis kuman. Tanpa khatan, kanak-kanak lelaki berisiko mengalami infeksi yang kadangkala mengeluarkan bau busuk yang tidak menyenangkan.

BERKHATAN

MENURUT ISLAM

Umat Islam berkhatan kerana kononnya mengikut Nabi Ibrahim dan isterinya Siti Sarah. Menurut ulamak, mereka harus ikut Nabi Ibrahim sebab terdapat ayat di dalam al-Qur'an yang menyuruh Nabi Muhammad ikut anutan Nabi Ibrahim.

Ayat tersebut memang ada (3:68 atau 3:95), tetapi tentang Nabi Ibrahim dan isteri berkhatan tidak ada. Kalau berkhatan menjadi satu suruhan dalam agama tentu al-Qur'an telah menyebutnya, seperti solat yang disebut bersama Nabi Ibrahim.

Sebaliknya, tentang Nabi Ibrahim berkhatan disebut pula di dalam kitab lain iaitu kitab agama Kristian. (Kitab-kitab karangan ulama Islam mengenainya tidak disebut di sini sebab mereka ditulis lama selepas penulisan kitab Bible dan juga al-Qur'an.) Sebutan Bible mengenai khatan Nabi Ibrahim dipetik daripada ALKITAB (Bible bahasa Indonesia/Melayu, terbitan Lembaga Alkitab Indonesia, Jakarta, 1996) berbunyi,

Kejadian 17:
9. Lagi firman Allah kepada Abraham: "Dari pihakmu, engkau harus memegang perjanjian-Ku, engkau dan keturunanmu turun-temurun.
10. Inilah perjanjian-Ku, yang harus kamu pegang, perjanjian antara Aku dan kamu serta keturunanmu, yaitu setiap laki-laki di antara kamu harus disunat;
11. haruslah dikerat kulit khatanmu dan itulah akan menjadi tanda perjanjian antara Aku dan kamu.

24. Abraham berumur sembilan puluh sembilan tahun ketika dikerat kulit khatannya.

Cerita ulama Islam mengenai khatan Nabi Ibrahim hampir serupa, iaitu ia adalah perintah Allah, dan dilakukan sendiri olehnya. Tetapi usia Nabi Ibrahim ketika berkhatan agak berbeza sedikit. Ulama Islam mengatakan 80 tahun berbanding 99 menurut Bible Kristian.

Khatan bagi lelaki diamal dengan luas di kalangan orang-orang Yahudi. Bagi Kristian pula tidak, kerana menurut mereka, suruhan tuhan hanya ke atas Yahudi. Untuk penjelasan selanjut sila rujuk bahagian Kamus di dalam ALKITAB (muka 351) yang tertulis seperti berikut:

Sunat Tanda, bahwa seorang sudah terhisab dalam perjanjian dengan Allah. Dilakukan pada tubuh setiap anak laki-laki di Israel pada umur delapan hari (Kej. 17:9-14). "Orang-orang yang tidak bersunat" berarti: bangsa-bangsa bukan Israel (mis. Gal. 2:7).

Hanya lelaki dikhatan. Di dalam kitab-kitab Kristian dan Yahudi khatan bagi perempuan tidak disebut, tetapi hanya segelintir Yahudi dikatakan mengamalkannya.

Mengkhatan perempuan dalam Islam didapati meluas, kelihatan seperti wajib dilakukan. Kononnya ia bermula dengan khatan Siti Sarah isteri pertama Nabi Ibrahim. Petikan daripada sebuah laman web mengenainya berbunyi,

Seperti amalan khatan di kalangan lelaki yang bermula pada zaman Nabi Ibrahim, amalan berkhatan bagi wanita juga berlaku pada zamannya apabila isterinya Sarah, dikhatankan.

Peristiwa itu bermula apabila Hajar yang juga isteri Nabi Ibrahim mengandung, Sarah berasa cemburu lalu bersumpah untuk memotong tiga bahagian anggotanya sendiri.

Nabi Ibrahim bimbang kalau-kalau Sarah akan memotong hidung dan telinganya lalu Baginda menyuruhnya melubangkan kedua-dua telinganya dan berkhatan. Setelah itu amalan khatan menjadi sunnah bagi wanita Islam.

Cerita agak berlainan sedikit dengan kandungan e-mel di atas. Lain ustaz lain pula ceritanya. Namun, isteri yang cemburu dengan sebahagian anggotanya dikerat tidak dilupakan.

Dapat difahamkan juga iaitu bukan sahaja Nabi Ibrahim tetapi Siti Sarah, yang kedua-duanya sudah tua, mengkhatankan diri-diri mereka sendiri, tanpa mengundang atau mengupah tukang-tukang kerat yang mahir.

Nabi Ibrahim kononnya berkhatan atas perintah Allah, sementara Siti Sarah atas arahan suaminya. Dan perbuatan itu dikatakan menjadi amalan agama Ibrahim.

Cerita berkhatan Nabi Ibrahim dengan Siti Sarah tidak disahkan oleh Allah di dalam al-Qur'an. Itu penting kerana ia diturunkan untuk mengawal dan mengesahkan kandungan kitab-kitab sebelumnya. Firman Allah,

"Dan Kami menurunkan kepada kamu Kitab dengan yang benar, yang mengesahkan Kitab sebelumnya, dan mengawalnya." (5:48)

Apapun sebab diberi oleh orang-orang yang menyokong amalan berkhatan, misalan agama, kesihatan, seksual dan lain, harus diingat bahawa ia bukan suruhan Allah lantas tidak menjadi suruhan agama.

Justeru, harus difikirkan tentang kebaikan tidak mengkhatankan anak-anak lelaki dan perempuan. Biarlah mereka hidup tanpa kehilangan sebahagian daripada anggota badan, walaupun sedikit. Dan biarlah mereka hidup tanpa mengikuti ajaran-ajaran kitab Kristian, Yahudi atau Islam palsu tetapi hanya mengikuti Kitab al-Qur'an yang diturunkan Tuhan mereka.

Wednesday, May 18, 2011

nur kasih


Lewat ini ku rasakan
Kasih kian ku dambakan
Resah hati yang ku pendam
Pada takdir dan harapan

Detik waktu dan suratan
Siapa tahu ketentuan
Ku mencari cahayanya
Dalam bayang kegelapan

Nur kasih
Nur kasih

Nasib hidup dan pilihan
Lain hukum setiap insan
Mengharapkan perjalanan
Dalam maya kesamaran

Nur kasih
Nur kasih

Aku kembali kerana masih
Mencari yang hakiki
Sinar pasti
Janji suci yang abadi

Ooo kasih
Nur kasih
Oh nur kasih
Nur kasih

Aku kembali kerana
Masih mencari yang hakiki
Sinar pasti
Janji suci yang abadi

Nur nur ya nur kasih
Nur ya nur kasih
Nur nur kasih
Nur kasih

Tuesday, May 10, 2011

knp

ah..
sudah..
dtg alek..
eh..
pegila
pegi2..
pegi main jauh2..